woensdag 12 juni 2013

CKV en Cultuurkaart blijven: bedankt Jet Bussemaker!

Vorige week kondigde ik de visiebrief van Jet Bussemaker aan. Ik voorspelde al dat ze het vast en zeker ook over creativiteit zou hebben. En zie, het hoge woord is eruit. Ze schrijft dat voor de aanpak van maatschappelijke vraagstukken het belang groeit van creativiteit en innovatie. En: cultuur en cultuuronderwijs leveren daaraan een belangrijke bijdrage… Punt, einde van de discussie.

Zodra ik de brief binnenkreeg zocht ik eerst Bussemakers reactie over ckv en cultuurkaart. Het vorige kabinet wilde met het wetsvoorstel 'profielen havo en vwo' immers het vak ckv afschaffen en tegelijkertijd ook de cultuurkaart de prullenbak in gooien. Het leverde een internetconsultatie op met een enorme hoeveelheid positieve reacties voor het behoud van ckv en een petitie van de schoolvakverenigingen. Wat voor effect heeft dit gehad op de minister, en kan de Kamer het oorspronkelijke wetsvoorstel nog wel steunen?

Bussemaker vindt het van belang dat kinderen en jongeren zich ook op cultureel vlak blijven ontwikkelen. Het basisschoolprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit breidt ze dan ook uit naar het voortgezet onderwijs. En, zegt ze dan, 'het vak ckv kan hierbij een rol spelen'. Ha, denk ik dan, dat vak blijft dus! Dat hebben we met zijn allen mooi voor elkaar gekregen. Hoe het er precies uit gaat zien, lezen we half juli in haar brief en die van staatssecretaris Dekker. In de Volkskrant van dinsdag is ze er al wat openlijker over. In een interview met Karolien Knols zegt de minister dat de cultuurkaart onderdeel moet worden van het culturele curriculum van de middelbare school. Vervolgens koppelt ze cultuurkaart en curriculum direct aan het vak ckv, dat dan wel gemoderniseerd moet worden!

Zou de minister voor de modernisering van het schoolvak ckv dan toch gebruikmaken van het advies van de verkenningscommissie Kunstvakken? Die stelde vorig jaar maart al voor meer inhoud te geven aan het vak ckv door de theoretische component te verzwaren en daarnaast nadrukkelijk aandacht te schenken aan interdisciplinariteit. Dit alles om deelname van leerlingen aan culturele activiteiten zinvoller te maken. Daar komt de cultuurkaart volgens mij heel goed bij van pas. Zo verbind je het schoolvak ckv en de cultuurkaart met het curriculum van de school.

Dus geen hapsnapuitjes of losse kunstbezoeken, maar leerlijnen en gedegen cultuuronderwijs zoals op het Brabantse Elzendaalcollege, waar het logo boven deze blog van is. En alle ruimte voor de ontwikkeling van het creatieve vermogen. Want daar zijn we toch allemaal op uit?

Op welke manier zou de minister het vak moeten moderniseren? Wat kan eraf en wat moet erbij? De dialoog over CKV is weer gestart in het Netwerk Cultuureducatie op LinkedIn. Praat u mee?

2 opmerkingen:

  1. Dag Piet.

    Zijn we allemaal uit op de ontwikkeling van het creatieve vermogen? Ik niet, en ik kan dat ook wel beargumenteren.

    Een tipje oplichten: het creativiteitsdiscours is me te veel verbonden aan "innovatie en econonomische groei", en ik vind het allerminst vanzelfsprekend dat onderwijs, 'de kunstvakken', of het vak muziek - mijn ding, zeg maar - zich aan zo'n politieke agenda verbindt.

    En: leg mij uit waarom creativiteit de essentie van muziek is - en denk dan even aan al die mensen die spelen in een harmonieorkest, eindeloos in hun eentje oefenen op het produceren van een mooi vibrato op de viool, zo goed mogelijk Beyoncé willen imiteren, of LPs van Louis ARmstrong verzamelen. Of vinden we dat allemaal 'niet-essentiële' muzikale bezigheden?

    Misschien zijn dit ongewenste geluiden in een tijd waarin de kunstvakkers elke kans aan willen grijpen om hun vak hoger op de agenda te krijgen?

    Groet,

    Evert BB

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Evert,

    Zoals je leest ben ik er vooral op uit om de intrinsieke waarde van het kunstvak zelf te bevorderen. Dat lees je ook in de vorige blog, waar ik hier naar verwijs.
    Dat sluit mooi aan op de zojuist uitgekomen OECD uitgave http://www.lkca.nl/onderzoek/OESO_rapport_effecten_kunstonderwijs.asp

    Hartelijke groeten, Piet

    BeantwoordenVerwijderen